Кожна з форм навчання входить в загальну систему навчального процесу як складова частина, що несе в собі певне дидактичне навантаження, маючи свої сильні та слабкі сторони, специфічні особливості і область найкращого застосування. Разом з тим структурні елементи різних форм організації навчання все частіше використовуються вчителями при конструюванні уроків математики, що отримала відображення в їх назвах : урок – семінар, урок –конференція і т.д. Подібний вплив на урок здійснюють і своєрідні форми організації занять – студії, що розробляють зараз педагогами; майстерні; різновікові класи, в яких реалізують різноманітні методики колективного способу навчання, і т.д. Тому сучасний урок розглядається не як статична, але як «варіативна» форма організації занять. Більш того, як встановлено в ході проведених дослідів, урок й зараз є постійно колективно – індивідуальною організаційною формою навчання, що розвивається. Головний же напрямок цього розвитку простежується в намаганні добитися того, щоб урок став результатом творчості вчителя і учня.
Проте нерідко в педагогічній літературі, визначаючи поняття «урок», зазвичай зводять його до цілісного, логічно завершеного, обмеженого визначеними, часовими межами навчального процесу, в якому навчальна робота проводиться з постійним складом учнів приблизно одного віку і рівнем підготовки. Йому притаманна наступна сукупність ознак: наявність визначених навчальних, виховних і розважаючи цілей; відбір відповідно з поставленими цілями конкретного навчального матеріалу і рівнів його засвоєння; досягнення поставлених цілей шляхом підбору відповідних засобів, методів навчання; організація відповідної діяльності учнів.
Тому в цілому можна констатувати, що урок зберігаючи притаманні йому ознаки, в той же час є зараз не тільки варіативною, але й формою організації колективно – індивідуального навчання математики, що постійно розвивається.
В свою чергу, урок математики має цілий ряд специфічних особливостей. Для нього характерні і є найбільш вагомими наступні ознаки:
- зміст уроку математики, як правило не є автономним, він розгортається з опорою на раніше вивчене, готуючи базу для засвоєння нових знань, що зв’язане зі строгою логікою побудови курсу математики;
- в процесі оволодіння системою математичних знань, в більшій мірі в порівнянні з іншими навчальними предметами, приділяється увага розвитку в учнів логічного мислення, вміння мислити і доводити;
- при навчанні математиці повинні бути створені умови для того, щоб кожний учень міг засвоїти на уроці головне в матеріалі, що вивчається, оскільки без базової математичної підготовки неможлива постановка навчання сучасної людини;
- цілеспрямованість на ефективне навчання учнів на уроках математики зумовлено й тим, що в школі математика виконує роль опорного предмету для вивчення суміжних дисциплін;
- в процесі навчання математиці теоретичний матеріал осмислюється та засвоюється переважно в процесі розв’язування задач, тому на уроках математики частіше за все теорія не вивчається в розриві з практикою.
Будь – який урок має свій склад і свою будову – структуру. До складу уроку входять його структурні елементи (компоненти, етапи уроку). Під структурою уроку розуміють сукупність різноманітних варіантів взаємодії між елементами уроку, що виникає в процесі навчання і забезпечує його цілеспрямовану діяльність. Хотілося б відмітити, що з етапами уроку зв’язане й поняття його дидактичних задач, визначених як результат, що очікується на кожному з етапів уроку, орієнтованого на зону найближчого розвитку учнів.
Існують різноманітні підходи до вибору основних структурних елементів уроку. Так загальна дидактична структура уроку характеризується наступними компонентами:
- актуалізацією набутих знань і способів дій;
- формування нових знань і способів дій;
- їх використання, тобто формування вмінь [12].
Знання особливостей кожного з етапів, володіння методиками їх організацій дозволяє вчителю цілеспрямовано конструювати різноманітні за своєю структурою і призначенням уроки, що відрізняються поєднанням їх компонентів, значимістю кожного з них, тривалістю і взаємодією.
Конструювання уроку повинно здійснюватися з дотриманням умов і правил його організації, а також вимогам до нього.
Під умовами розуміється наявність факторів, баз яких не можлива нормальна організація уроку. Аналіз навчального процесу дозволяє виділити, як відомо, дві групи умов: соціально – педагогічні і психолого – дидактичні.
Кажучи про вимоги до уроку, як завжди, зводять їх до обов’язків дотримання всієї сукупності зазначених вище правил. Крім того відмітимо, що з урахуванням соціального замовлення сучасної школи, найбільш важливими вимогами до уроку математики є:
- його цілеспрямованість;
- раціональна будова і диференціація змісту уроку;
- більш повне використання гуманітарного потенціалу математичної освіти;
- обґрунтований вибір засобів, методів і прийомів, зорієнтований і на навчання що розвиває особистість;
- організація продуктивної навчальної діяльності учнів на уроці з урахування їх інтересів, здібностей і потреб;
- мотивація навчання й формування в учнів умінь вчитися математиці;
- співробітництво вчителя і учнів не тільки при проведенні, але й при розробці уроку.
Вивчення змісту і структури уроку призводить до висновку про те, що урок є складним педагогічним об’єктом. Як і всі складні об’єкти, уроки можуть бути розділені на типи за різними ознаками.
Існують різні позиції щодо визначення типології уроків. В теорії практики навчання найбільш відомі наступні типології уроків:
- за основною дидактичною ціллю;
- за основним способом їх проведення;
- за основним етапом навчального процесу;
При типології за основною дидактичною ціллю виділяються такі типи уроків:
- урок ознайомлення з новим матеріалом;
- урок застосування знань і вмінь;
- урок узагальнення і систематизації знань;
- урок перевірки і корекції знань і вмінь;
- комбінований урок;
Типологія за основним способом проведення поділяє їх на уроки в формі:
- бесіди;
- лекції;
- екскурсії;
- кіно-уроку;
- самостійної роботи учнів;
- лабораторних і практичних занять;
- поєднання різних видів занять.
Якщо за вихідні положення типології беруться основні етапи навчального процесу, виділяють наступні уроки:
- вступні
- первинного ознайомлення з матеріалом;
- утворення понять, встановлення законів і правил;
- застосування отриманих правил на практиці;
- повторення і узагальнення;
- контрольні;
- змішані або комбіновані.
Для більш повного охоплення різноманітних за своїми призначеннями уроків , які конструюються в практиці навчання, реалізуються типології уроків не тільки за типами , але й за видами.
Поділ уроків на види частіше всього виділяють за характером діяльності вчителя і учнів. При цьому поділ на види відбувається для кожного типу уроку в межах використаної класифікації . Так, наприклад , контрольні уроки поділяються на наступні види :
- урок усного опитування ;
- уроки письмового опитування ;
- заліки ;
- лабораторні та практичні роботи ;
- самостійні та контрольні роботи ;
- поєднання різних видів .
Поділ уроків на типи і види , крім того не робить повними наявні типології. Підтвердженням цього є прослідкована спрямованість на деталізацію в типології уроків, розроблених останнім часом. Розглянемо приклади подібних типологій , класифікуючи уроки за формами їх проведення. В одному випадку виділяють наступні типи уроків :
- Уроки в формі змагань та ігор : конкурс, турнір, естафета, дуель, КВК, ділова гра, рольова гра, кросворд, вікторина і т.д.
- Уроки, основані на формах, жанрах і методах роботи , відомих в суспільній практиці : дослідження, винахідливість, аналіз першоджерел, коментарії, інтерв’ю, репортаж і т.д.
- Уроки, основані на нетрадиційній організації навчального матеріалу: урок мудрості, урок – блок, урок –«дублер починає діяти» і т.д.
- Уроки, що нагадують публічні форми спілкування: прес-конференція, брифінг, аукціон, бенефіс, панорама, телеміст, репортаж, діалог і т.д.
- Уроки, основані на імітації діяльності підприємств і організацій : слідство, патентне бюро, вчена рада і т.д.
- Уроки, основані на імітації діяльності при проведені суспільно культурних заходів: заочна екскурсія, екскурсія в минуле, мандрівка і т.д.
- Уроки, які спираються на фантазію : урок – казка, урок – сюрприз і т.д.
- Уроки з використанням традиційних форм позакласної роботи : спектакль, «Брейн-ринг», диспут і т.д.
- Інтегровані уроки.
- Трансформація традиційних способів організації уроку : лекція, парадокс, попарне опитування, експрес – опитування, урок-консультація і т.д.
Другий підхід до типології уроків за формою їх проведення дозволяє виділити такі блоки однотипних уроків :
- Уроки творчості: урок винахідництва, урок-виставка і т.д.
- Уроки співзвучні з суспільними тенденціями : урок-диспут, урок-діалог і т.д.
- Міжпредметні і внутрішньо курсові уроки: одночасно по двох предметам, одночасно для учнів різного віку і т.д.
- Уроки з елементами історизму: урок про вчених, урок-бенефіс і т.д.
- Театралізовані уроки: урок-спектакль, урок-суд, урок-аукціон і т.д.
- Ігрові уроки: урок – рольова гра, урок з дидактичною грою і т.д.
- Допоміжні уроки: урок-тест, урок для батьків, урок – консультація і т.д.
Співставлення різних типологій уроків дозволяє побачити деяку тенденцію в їх розвитку – бажання більш повно охопити сучасні форми організації уроку.
В практиці навчання конструювання учителем систем уроків, як правило, не вкладається в рамки якоїсь типології. При цьому доводиться вирішувати і проблеми, пов’язані з вибором або компонуванням тієї чи іншої системи уроків. Вагому допомогу тут може надати знання специфіки будови сукупності уроків, в яких акумулюються найбільш характерні конструктивні елементи останніх уроків.
|